تست بیش فعالی در کودکان چگونه است ؟

تست بیش فعالی در کودکان چگونه است ؟

یکی از سوالات پرتکراری که در رابطه با بیش ‌فعالی وجود دارد، این است که تست بیش فعالی در کودکان چگونه انجام می ‌شود؟ در حال ‌حاضر بیش‌ فعالی یا همان اختلال ADHD جزء اختلالات رایج در میان کودکان و حتی بزرگسالان است. این مشکل با نشانه ‌هایی همراه است اما بایستی جهت اطمینان بیشتر تست هایی را برای تشخیص آن انجام داد. اختلال بیش ‌فعالی و نقص توجه یکی از شایع‌ ترین اختلالات روانی در میان کودکان بوده که ممکن است تا سنین بزرگسالی نیز همراه با آن ‌ها باشد. تشخیص این مشکل در اغلب اوقات چالش ‌برانگیز خواهد بود. چرا که نشانه ‌های این اختلال در هر یک از کودکان به ‌صورت متفاوتی است. اختلال ADHD در واقع نوعی وضعیت عصبی رشدی رایج در میان کودکان بوده که می ‌تواند روی مواردی همانند طرز تفکر، پردازش احساسات و پاسخ به محیط اطراف مؤثر باشد.

 با وجود این ‌که این اختلال بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده شده و تشخیص داده می ‌شود، اما می ‌توان در بزرگسالان نیز آن را تشخیص داد. البته که انجام کاردرمانی در بهبود این مشکل بسیار موثر است. در ادامه این مطلب از سایت نسیم با ما همراه باشید تا در مورد تست‌ های بیش‌فعالی در کودکان توضیحاتی را بیان کنیم.

 تست و تشخیص اختلال ADHD

به ‌طور کلی افرادی که دچار اختلال بیش فعالی و نقص توجه هستند، نشانه ‌هایی همانند بی ‌نظمی، حواس پرتی، فراموش ‌کاری و.... را در خود دارند. ممکن است برخی والدین به کودک بی ‌نظم و شلخته خود نگاه کرده و احساس کنند که فرزندشان دچار اختلال ADHD است. اما باید بدانید که تشخیص این اختلال به‌ هیچ‌ وجه کار ساده‌ای نیست. چرا که بیشتر علائم بیش ‌فعالی در کودکان بسیار عادی بوده و ممکن است در اکثر کودکان مشاهده شود.

اکثر افراد در برخی مواقع دارای احساس پراکندگی ذهن، عدم تمرکز و بی ‌قراری هستند. بیش ‌فعالی نیز با تمامی این رفتارها همراه خواهد بود. از این‌ رو تست بیش فعالی در کودکان به شکل‌ های مختلفی انجام می‌شود تا پزشکان از وجود چنین اختلال در کودکان اطمینان حاصل کنند.

نحوه تشخیص بیش ‌فعالی ADHD

 قبل ‌از بررسی و تست بیش فعالی در کودکان بهتر است با نحوه تشخیص این اختلال آشنا شویم. لازم است در ابتدا بگوییم که هیچ تست دقیقی برای تشخیص اختلال ADHD به میان نیامده است. اما پزشکان می‌ توانند با استفاده از روش ‌های مختلف و صحبت با والدین  متوجه اختلال بیش ‌فعالی در کودکان شوند. از جمله این روش ‌ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صحبت کردن با والدین یا مصاحبه ‌های بالینی با اقوام و دوستان
  • ارائه پرسش‌نامه‌ها و مقیاس‌های رتبه ‌بندی که می‌توانند علایم بیش ‌فعالی را بررسی و اندازه ‌گیری کنند.
  • انجام تست‌های روان‌ شناسی برای تشخیص بیش ‌فعالی در کودکان

پزشک متخصص با والدین در مورد نشانه ‌های بیش‌فعالی که مشاهده کرده اند، صحبت می ‌کند. پزشک می‌ تواند با بررسی این رفتارها و نمایان شدن آن‌ ها از هر سنی، ADHD را تشخیص دهد.

مطالب مفید : بازی درمانی کودکان بیش فعال

بررسی تست بیش ‌فعالی در کودکان

 لازم است بدانید که تست ‌های بیش ‌فعالی کودکان دارای انواع مختلفی بوده که هر یک می‌ توانند  میزان شدت این اختلال را تعیین کنند. به‌ طور کلی پزشکان می ‌توانند از مقیاس‌های رتبه ‌بندی برای ارزیابی و تشخیص ADHD در کودکان استفاده کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقیاس ارزیابی و اندربیلت: این مقیاس ارزیابی دارای ۵۵ سؤال برای بررسی علائم ADHD است. همچنین در این تست اختلالات دیگری همانند اختلال سلوک، اختلال نافرمانی، اضطراب و افسردگی نیز می ‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
  • تست نمایه توجه کودک: این نوع تست به توسط معلمان کودک انجام‌ شده و می‌تواند علاوه بر بررسی به علائم رایج اختلال ADHD بپردازد.
  • سیستم ارزیابی رفتار برای کودکان: درخصوص تست بیش فعالی در کودکان این نوع مقیاس نیز بسیار کاربردی است. در این تست مواردی همانند بیش‌ فعالی، مشکلات رفتاری و پرخاشگری بررسی می ‌شود. همچنین اختلالات دیگری همانند اضطراب و افسردگی نیز مورد ارزیابی قرار می ‌گیرد.
  • مقیاس رتبه‌ بندی کانرز: مقیاس رتبه‌ بندی کانرز پرسش‌ نامه ای بوده که در مواردی اعم از رفتار، انجام تکالیف مدرسه و زندگی روزمره سوالاتی را خواهد پرسید. با پاسخ به این سؤال‌ ها مشخص شده که کودک دچار بیش ‌فعالی هست یا خیر!
  • تست نقشه مغزی: تست دیگری که برای تشخیص بیش‌فعالی در کودکان وجود دارد، تست نقشه مغزی است. سیستم کمک ارزیابی مبتنی بر نقشه مغزی می‌تواند امواج مغزی کودکان را اندازه‌ گیری کند. در واقع نسبت امواج مغزی در کودکانی که به بیش ‌فعالی مبتلا هستند، بالاتر خواهد بود. این اسکن برای استفاده از کودکان در کودکان ۶ الی ۱۷ سال قابل ‌استفاده بوده و نوعی معاینه پزشکی و روان‌شناسی به حساب می‌آید.

بیش فعالی در کودکان

 جمع‌ بندی

در این مطلب به بررسی این ‌که تست بیش فعالی در کودکان چگونه است؟ پرداختیم. بیش فعالی نوعی اختلال رایج در میان کودکان بوده که اکثر نشانه ‌های آن نیز طبیعی است. می‌توان گفت که تشخیص این اختلال کار ساده ‌ای نبوده و باید از طریق چندین تست مختلف انجام شود که ما در این مطلب به مهم‌ ترین آن‌ ها اشاره کردیم. شما می‌توانید برای دریافت خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی کلینیک نسیم مراجعه کنید.

آخرین مقالات
کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه می تواند برای کودکانی که دارای مشکلات و اختلالاتی هستند و ممکن است در سنجش مدرسه مردود شوند، بسیار مهم است. 1403/06/24 | 11:42
متخصص گفتار درمانی بزرگسالان در تهران

متخصص گفتار درمانی بزرگسالان در تهران

متخصص گفتار درمانی بزرگسالان در تهران  دارای تخصص و تجربه بالایی در حوزه توانبخشی و گفتاردرمانی بوده و می ‌تواند به بهبود اختلالات گفتاری رایج در میان بزرگسالان کمک بسزایی کند. 1403/06/20 | 10:06
مقاومت و عدم انجام تکالیف در دوران دبستان

مقاومت و عدم انجام تکالیف در دوران دبستان

مقاومت و عدم انجام تکالیف در دوران دبستان از جمله مشکلات و چالش هایی است که ممکن است برخی والدین با فرزند خود داشته باشند. 1403/06/18 | 11:49
کاردرمانی برای کودکان با مشکلات یادگیری

کاردرمانی برای کودکان با مشکلات یادگیری

کاردرمانی برای کودکان با مشکلات یادگیری متشکل از روش ها و تمرینات مختلفی بوده که می تواند تا حد بسیار زیادی در بهبود این اختلال در کودکان موثر باشد. 1403/06/09 | 04:42
اختلالات وضوح صدا در کودکان + درمان با گفتار درمانی

اختلالات وضوح صدا در کودکان + درمان با گفتار درمانی

اختلالات وضوح صدا در کودکان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عدم وضوح صدا در کودکان ممکن است تا یک بازه سنی طبیعی باشد. 1403/06/07 | 02:06
نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان چیست ؟

نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان چیست ؟

به طور کلی نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان بسیار مهم بوده و نباید نسبت به آن بی توجه بود. به طور کلی گفتار درمانی یکی از مهم ترین شاخه های توانبخشی بوده که می تواند برای طیف گسترده ای از مشکلات گفتاری موثر واقع شود 1403/06/07 | 01:56

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود