کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

به طور کلی چهار دست و پا راه رفتن کودکان، نشانه ای از رشد حرکتی کودک بوده که همه والدین پس از 6 ماهگی به بعد به دنبال آن در فرزند خود هستند. کار درمانی برای چهار دست پا راه رفتن کودک بسیار مهم بوده و برای برخی از کودکانی که در این زمینه دچار تاخیر هستند، بسیار مناسب است. می توان گفت که این حرکت کمک می کند تا عضلات دست و پای کودک تقویت شده و برای راه رفتن آماده شوند. زمان چهار دست و پا راه رفتن کودک می تواند در هر یک از کودکان متفاوت باشد اما عمده کودکان از سن 9 ماهگی الی 12 ماهگی شروع به حرکت کردن از این طریق می کنند. در ادامه به بررسی کامل تاثیر کار درمانی روی رشد حرکتی کودکان می پردازیم.

در واقع راه رفتن به صورت چهار دست و پا مهم ترین بخش رشد و تکامل حرکتی کودک است که از طریق تکیه بر زانو ها و دو دست انجام می شود. آن ها یاد می گیرند که چطور می توانند با وارد کردن فشار بر دست، پا و حرکت عقب و جلو آن ها، حرکت کنند و تمامی این ها در نهایت سبب تقویت عضلات و افزایش قدرت برای راه رفتن می شود.

چهار دست و پا راه رفتن کودک چه اهمیتی دارد؟

پیش از بررسی کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک بهتر است به اهمیت این حرکت در روند رشد حرکتی کودکان بپردازیم. همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، حرکت چهار دست و پا برای کودکان یکی از مهم ترین حرکات رشد کودک بوده که باعث تقویت بخش های دیگر از جمله شانه ها و پاها می شود. البته که این حرکت باعث شده تا مهارت های شناختی و ادراکی کودک نیز تا حد بسیار زیادی تقویت شود. پس از چهار دست و پا راه رفتن کودک، او به مرور با گذاشتن دست روی اشیا مختلف ایستادن را یاد گرفته و پس از گذشت مدت زمانی حدودا در 12 ماهگی، راه رفتن را آغاز می کند. در واقع این حرکت پیش نیازی برای راه رفتن کودکان به حساب می آید. اما در برخی از کودکان که دارای درگیری بیشتری هستند، به این گونه است که کودک بدون طی کردن این مرحله شروع به راه رفتن می کند.

کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

بررسی علت تاخیر در چهار دست و پا رفتن کودکان

در خصوص کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک لازم است تا در ابتدا به بررسی علل این مشکل بپردازیم. می توان گفت وجود تاخیر در چهار دست و پا راه رفتن کودک دارای دلایل مختلفی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسپاسم عضلانی: در واقع اسپاسم عضلانی باعث شده تا توان عضلانی به شکل غیر طبیعی افزایش پیدا کرده که سبب عدم حرکت روان و ساده اندام ها می شود. از این رو یکی از دلایل این مشکل در کودکان، رشد بیش از حد توان عضلانی است.
  • ضعف در عضلات: برای چهار دست و پا رفتن کودک عضلات شانه، لگن و تنه درگیر هستند. به همین خاطر وجود ضعف در این عضلات باعث شده تا تاخیر در چهار دست و پا راه رفتن کودکان ایجاد شود.
  • کوتاهی عضلات: کوتاهی عضلات که به دلیل قرار گرفتن کودک در یک حالت خاص برای مدت زمان زیاد پیش می آید، یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده تا کودک در انجام این حرکت ضعف داشته باشد.

تاثیر تمرینات کاردرمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کاردرمانی به عنوان یکی از مهم ترین رشته های توانبخشی متشکل از تمرین ها و روش های به خصوصی برای چهار دست و پا راه رفتن کودکان است که روی تقویت عضلات درگیر برای انجام این حرکت تمرکز بیشتری دارد. از جمله بهترین تمرینات کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کودک را در حالت چهار دست و پا قرار داده و برای حرکت او را کمک کنید.

شما می توانید برای تشویق کودک اشیا یا اسباب بازی خاصی را مقابل او قرار داده و او را برای چهار دست و پا رفتن تشویق کنید.

حرکات ورزشی مناسبی را برای تقویت گردن، تنه، پاها و شانه با کودک انجام دهید.

اما شما می توانید برای تاثیر بخشی کاردرمانی و رفع این مشکل به کاردرمانگران کلینیک نسیم مراجعه کنید. کاردرمانگران می توانند از طریق تخصصی که دارند، بهترین روش ها را برای این مشکل مورد استفاده قرار دهند.

کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

جمع بندی

در این مطلب به بررسی کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک پرداختیم. به طور کلی چهار دست پا رفتن کودک مهم ترین بخش تکامل رشدی او بوده اما ممکن است بنا به دلایل مختلفی این حرکت در کودکان با تاخیر صورت گیرد.

آخرین مقالات
دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

به طور کلی می توان گفت کودکان می توانند بنا به دلایل مختلفی نیاز به گفتار درمانی داشته باشند. از این رو مدت زمان دوره های درمانی نیز می تواند برای هر یک از آن ها متفاوت باشد. 1403/07/25 | 11:20
برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

مواد غذایی مختلفی وجود دارند که باعث شده تا تارهای صوتی تا حد بسیار زیادی تقویت شوند. البته که در برخی مواقع مشکلات گفتاری وجود داشته و حل آن نیاز به خدمات گفتاردرمانی دارند. 1403/07/22 | 12:13
ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد؟ یکی از سوالات رایج والدین است. در واقع برای این که گفتار درمانگر متوجه شود که کودک شما به گفتار درمانی نیاز دارد یا خیر 1403/07/21 | 05:34
کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک بسیار موثر است. چرا که این روش درمانی متشکل از روش ها و تکنیک هایی بوده که به منظور تقویت مهارت های حرکتی کودک عمل می کند 1403/07/16 | 09:21
کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کار درمانی برای چهار دست پا راه رفتن کودک بسیار مهم بوده و برای برخی از کودکانی که در این زمینه دچار تاخیر هستند، بسیار مناسب است 1403/07/12 | 02:09
کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه می تواند برای کودکانی که دارای مشکلات و اختلالاتی هستند و ممکن است در سنجش مدرسه مردود شوند، بسیار مهم است. 1403/06/24 | 11:42

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود