تمرینات گفتاری برای بهبود لکنت زبان در خانه

تمرینات گفتاری برای بهبود لکنت زبان در خانه

انجام تمرینات گفتاری برای بهبود لکنت زبان در خانه می تواند برای کودکان و حتی بزرگسالانی که با این مشکل مواجه هستند در کنار جلسات گفتار درمانی بسیار موثر باشد. به طور کلی مشکلات گفتاری شامل موارد مختلفی شده که از جمله رایج ترین آن ها می توان به لکنت زبان اشاره کرد. این مشکل می تواند به صورت مادرزادی در افراد وجود داشته یا به دلایل مختلفی پس از مدتی ایجاد شود. در این بین گفتار درمانی یکی از بهترین روش ها برای بهبود لکنت زبان است. انجام برخی از تمرینات نیز در منزل می تواند به درمان هرچه بیشتر و بهتر افراد کمک کند. در ادامه این مطلب از سایت نسیم با ما همراه باشید تا بهترین تمرینات گفتار درمانی برای بهبود لکنت زبان را به شما معرفی کنیم.

در ابتدا باید بگوییم که لکنت زبان به طور کامل قابل درمان نیست. اما می توان از طریق اقداماتی و روش های درمانی، این مشکل را بهبود بخشید. به طور معمول این مشکل زمانی به صورت ناگهانی برای افراد پیش می آید که آن ها با حوادثی همانند سکته مغزی، ترس زیاد، اضطراب شدید و.... روبرو شوند. این مشکل بیشتر در میان کودکان شایع است. اما اگر در سنین کودکی برای درمان اقدام شود، کم تر افراد را دچار چالش و محدودیت خواهد کرد.

بهترین تمرینات گفتاری برای بهبود لکنت زبان در خانه

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، گفتار درمانی در منزل یا کلینیک، یکی از بهترین روش های درمانی برای بهبود هرچه بیشتر لکنت زبان است. افرادی که با اختلال گفتاری روبرو هستند بایستی در ابتدا به بهترین کلینیک گفتاردرمانی در تهران مراجعه کرده و روند درمان خود را آغاز کنند. سپس با انجام بهترین تمرینات گفتاری برای بهبود لکنت زبان در خانه به روند درمان خود کمک بیشتری کنند. این تمرین ها عبارتند از:

آهسته صحبت کردن

تا حد امکان سعی کنید که آرام و شمرده شمرده صحبت کنید. این تمرین می تواند تا حد بسیار زیادی از ایجاد لکنت در حین گفتار جلوگیری کند. زمانی که شما برای بیان افکار خود عجله کنید، دچار مشکل شده و نمی توانید گفتار مناسبی داشته باشید. بهتر است قبل از شروع به حرف زدن چند نفس عمیق کشیده و آرام شروع به صحبت کنید. همچنین بهتر است در میان جملات خود مکث داشته باشید. این کار در کاهش لکنت زبان تاثیر بسزایی دارد.

 بهبود لکنت زبان در خانه

کلمات محرک را بیان نکنید.

به طور کلی یکسری کلمات وجود دارند که سبب تحریک هرچه بیشتر لکنت زبان می شوند. تا حد امکان سعی کنید که از این کلمات استفاده نکرده و آن ها را با کلمات دیگر جایگزین کنید. برای این کار بهترین است لیستی از کلمات محرک را تهیه کرده و از آن ها استفاده نکنید.

بلند خواندن کتاب

از جمله دیگر تمرینات گفتاری برای بهبود لکنت زبان در خانه می توان به مطالعه کتاب با صدای بلند اشاره کرد که تاثیر فوق العاده در بهبود لکنت دارد. خواندن متن با صدای بلند و سرعت بالا یک تمرین عالی است. شاید شما در حین خواندن متن دچار اشتباه شده و گیر کنید، اما این تمرین پس از گذشت زمان روی گفتار هرچه بهتر شما تاثیر بسزایی دارد. بهتر است در روز یک ساعت را به این کار اختصاص دهید.

تمرین کردن ذهن آگاهی

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، در اکثر اوقات دلیل اصلی لکنت زبان، اضطراب و ترس است. از این رو تمرین ذهن آگاهی نیز یکی از بهترین روش ها برای بهبود لکنت زبان در خانه به حساب می آید. تحقیقات موجود نشان می دهد که بین ذهن آگاهی و روش های درمانی لکنت زبان نوعی همپوشانی ایجاد شده است. ذهن آگاهی یکی از روش های مراقبه بوده که به شما کمک می کند تا افکار ذهنی خود را منظم کرده و تمرکز بیشتری روی آن ها داشته باشید.

ثبت کردن نحوه حرف زدن

از دیگر تمرینات گفتاری برای بهبود لکنت زبان در خانه می توان به ثبت کردن شیوه حرف زدن اشاره کرد. شما می توانید با ضبط صدای خود در حین حرف زدن متوجه مشکلات گفتاری شده و به مرور آن ها را اصلاح کنید.

به طور کلی تمرینات زیادی برای بهبود لکنت در منزل وجود دارد که در بخش بالا به برخی از مهم ترین آن ها پرداختیم.

جمع بندی

تمرینات گفتاری برای بهبود لکنت زبان در خانه کمک می کند تا افراد بتوانند رفته رفته مشکلات گفتاری خود را بهبود ببخشند. در واقع گفتار درمانی در کنار این تمرینات می تواند به شکل موثری عمل کند. در این مطلب به بهترین روش های بهبود لکنت زبان در منزل پرداختیم تا شما عزیزان بتوانید بهترین روند را در پیش بگیرید. برای خدمات گفتار درمانی و کاردرمانی می توانید با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات
دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

به طور کلی می توان گفت کودکان می توانند بنا به دلایل مختلفی نیاز به گفتار درمانی داشته باشند. از این رو مدت زمان دوره های درمانی نیز می تواند برای هر یک از آن ها متفاوت باشد. 1403/07/25 | 11:20
برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

مواد غذایی مختلفی وجود دارند که باعث شده تا تارهای صوتی تا حد بسیار زیادی تقویت شوند. البته که در برخی مواقع مشکلات گفتاری وجود داشته و حل آن نیاز به خدمات گفتاردرمانی دارند. 1403/07/22 | 12:13
ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد؟ یکی از سوالات رایج والدین است. در واقع برای این که گفتار درمانگر متوجه شود که کودک شما به گفتار درمانی نیاز دارد یا خیر 1403/07/21 | 05:34
کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک بسیار موثر است. چرا که این روش درمانی متشکل از روش ها و تکنیک هایی بوده که به منظور تقویت مهارت های حرکتی کودک عمل می کند 1403/07/16 | 09:21
کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کار درمانی برای چهار دست پا راه رفتن کودک بسیار مهم بوده و برای برخی از کودکانی که در این زمینه دچار تاخیر هستند، بسیار مناسب است 1403/07/12 | 02:09
کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه می تواند برای کودکانی که دارای مشکلات و اختلالاتی هستند و ممکن است در سنجش مدرسه مردود شوند، بسیار مهم است. 1403/06/24 | 11:42

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود