تمرینات کاردرمانی سکته مغزی

تمرینات کاردرمانی سکته مغزی

به طور کلی سکته مغزی از جمله عارضه هایی است که مشکلات جسمی و عدم تعادل را برای افراد به همراه خواهد داشت. می توان گفت که میزان آسیب های ناشی از سکته مغزی می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. اما اکثر افراد دچار ناتوانی عضلانی، عدم توانایی برای حرکت و عدم تعادل می شوند. در این میان انجام تمرینات کاردرمانی سکته مغزی می تواند به شکل شگفت انگیزی به بهبود بیماران سکته مغزی و بازیابی توانایی آن ها کمک کند. در کاردرمانی روش ها و تمرینات بسیار زیادی وجود دارد که کاردرمانگر با انتخاب و اجرای هر یک از آن طی جلسات متعدد، باعث شده تا بیماران رو به بهبودی بروند. در این مطلب از سایت کلینیک نسیم قصد داریم تا 10 تمرین مفید برای سکته مغزی را به شما معرفی کنیم.

پس از بروز سکته مغزی با هر میزان شدتی، اکثر بیماران برای انجام کارهای ساده و روزمره خود دچار مشکل می شوند. این باعث شده تا دیگر استقلال کافی را در زندگی نداشته و کیفیت زندگی نیز تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. اما کاردرمانی در منزل یا کلینیک با هدف توانمند سازی بیماران سکته مغزی کمک می کند تا بیماران با وجود محدودیت ها و مشکلاتی که دارند، از پس کارهای شخصی خود بر بیایند.

10 تمرین مفید برای کاردرمانی سکته مغزی

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، کاردرمانی یکی از زیر شاخه های رشته های توانبخشی بوده که تمرینات بی شماری برای هر یک از مشکلات و بیماری ها دارد. در این بین تمرینات کاردرمانی سکته مغزی نیز خود متشکل از موارد مختلفی هستند که از جمله بهترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتقال وزن بدن به هر طرف

برای بیماران سکته مغزی یکی از بهترین تمرینات انتقال وزن به طرفین بوده که بسیار راحت انجام می شود. جهت انجام این تمرین کافیست تا لبه جایی همانند تخت نشسته و دو دست را در کنار بدن به شکل کاملا صاف قرار دهید. سپس کف پاها را روی زمین قرار داده به شکلی که زاویه پا ها 90 درجه باشد. در این قسمت باید هر بار به مدت 5 ثانیه وزن بدن را روی یک بخش بیندازید و سپس دست و طرف را عوض کنید.

تمرینات کاردرمانی سکته مغزی

انتقال وزن بدن به جلو

تمرین دیگری که برای کاردرمانی سکته مغزی پیشنهاد می شود، انتقال وزن به جلو است. برای این تمرین نیز لازم است لبه تخت نشسته و دستان را در طرفین بگذارید. سپس لازم است تا از بخش تحتانی بدن خود را به سمت جلو بکشید. البته که می توانید در مواقع بی تعادلی از دستان خود نیز کمک بگیرید. هرچه دامنه حرکتی بیشتری داشته باشید، تمرین موثر تر خواهد بود.

تکیه روی ساعد ها

از جمله دیگر تمرینات کاردرمانی سکته مغزی می توان به تکیه روی ساعد ها اشاره کرد که بسیار آسان است. برای این تمرین باید لبه تخت نشسته و آرنج یک طرف خود را به صورت 90 درجه روی زمین بگذارید. سپس وزن بدن را روی ساعد آرنج خم شده بیندازید.

مطالب مفید : علائم سکته مغزی خاموش چیست؟

حرکت دست به طرف سمت مبتلا

برای کاردرمانی سکته مغزی تمرین دیگری که می تواند بسیار مفید و موثر باشد، رساندن دست سالم به طرف مبتلا است. به منظور انجام این تمرین لبه تخت نشسته و دست سمت مبتلا را در کنار خود بگذارید. سپس دست سالم را به آرامی به سمت دست آسیب دیده برسانید. این باعث شده تا وزن بدن روی قسمت آسیب دیده افتاده که در بهبود بیمار می تواند اثر بسزایی داشته باشد.

نشستن و بلند شدن

یکی دیگر از تمرینات مفید برای کاردرمانی سکته مغزی، نشستن و برخاستن بوده که می تواند بسیار کمک کننده باشد. لبه تخت نشسته و انگشتان دست را در یک دیگر حلقه کنید. برای این تمرین نیاز به فردی برای کمک دارید. از او بخواهید تا او دست خود را میان حلقه انگشتان شما قرار دهد تا بتوانید تمرین نشستن و برخاستن را با کمک او به راحتی انجام دهید.

بلند شدن روی پنجه

 تمرین دیگری که برای کاردرمانی سکته مغزی به شما پیشنهاد می‌ کنیم، بلند شدن روی پنجه است. برای انجام این تمرین تنها کافیست که پشت یک صندلی ایستاده تا بتوانید تعادل خود را بهتر حفظ کنید. همچنین می ‌توانید دستان خود را در بخش فوقانی صندلی بگذارید. لازم است تا بتوانید در حالت ایستاده روی پنجه ‌های خود بلند شده و پاشنه را از روی زمین بردارید.  سپس دوباره به ‌آرامی پاشنه روی زمین بگذارید. اگر احساس کردید که تعادل شما نسبتاً خوب است، می ‌توانید دستان خود را از قسمت فوقانی صندلی برداشت و برای این تمرین ادامه دهید.

 راه رفتن ضربدری

 به ‌منظور انجام این تمرین کاردرمانی سکته مغزی لازم است تا پشت یک صندلی ایستاده و با استفاده از دستان خود ۱ پشتیبانی حداقلی را داشته باشید. سپس یک پا را بلند کرده و  روبروی پای دیگر بگذارید. این کارباید به‌ صورت متناوب انجام شده و یک باربرای پای راست و یک ‌بار برای پای چپ صورت گیرد.در میان تمرینات کاردرمانی سکته مغزی، این مورد یکی از سخت ‌ترین ها بوده که می ‌تواند به افزایش تعادل کمک بسزایی کند.

 تحمل وزن روی یک پا

برای این تمرین باید از یک صندلی برای پشتیبانی استفاده کنید. کافیست تا یک پا را از روی زمین برداشته و تنها روی یک پا وزن بدن را تحمل کنید. در زمانی‌ که شما وزن خود را روی یک طرف بیندازید، بدن کم‌تر به زمین متکی است. از این ‌رو این تمرین جزء تمرینات سخت و تعادلی بود که می‌تواند به بهبود بیماران سکته مغزی کمک بسزایی کند.

تمرینات کاردرمانی سکته مغزی

 بازی گردو شکستم

بدون شک شما نیز با بازی گردو شکستم آشنایی دارید. در این بازی در زمان راه رفتن بایستی پاشنه‌ جلویی را دقیقاً جلوی پنجه پای دیگر بگذارید. درست همانند وقتی ‌که قصد دارید روی یک خط صاف راه بروید. این تمرین به‌ گونه ‌ای است که بایستی با پای دیگر خود پنجه پای آن یکی پا را حس کنید، لمس کنید. این شیوه راه رفتن سطح سبب کاهش لرزش روی زمین و افزایش تعادل می ‌شود.

راه رفتن به عقب

دیگر تمرین که برای کاردرمانی بیماران سکته مغزی وجود دارد راه رفتن به عقب است . جز تمرینات تعادلی بسیار سخت برای شما به حساب می ‌آید. در این تمرین بیمار باید با گام‌ های کوچک، کوچک به عقب حرکت کند.  بهتر است که برای انجام این تمرین فرد دیگری نیز به ‌صورت کمکی وجود داشته تا در صورت بی تعادل بودن بیمار به آن کمک کند.

مطالب مفید : طول عمر پس از سکته مغزی

 جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی ۱۰ تمرین مفید برای کاردرمانی سکته مغزی پرداختیم. به ‌طورکلی بهتر است برای کاردرمانی و انجام هر یک از تمرینات زیر نظر یک کاردرمانگر بوده و به ‌صورت منظم در جلسات درمانی خود شرکت کنید تا در نهایت متوجه بهبود شگفت ‌انگیز خود پس ‌از عارضه سکته مغزی شوید.

نشانه ها :
آخرین مقالات
تمرینات کاردرمانی سکته مغزی

تمرینات کاردرمانی سکته مغزی

به طور کلی سکته مغزی از جمله عارضه هایی است که مشکلات جسمی و عدم تعادل را برای افراد به همراه خواهد داشت. 1403/08/02 | 10:04
کار درمانی چقدر باید طول بکشد

کار درمانی چقدر باید طول بکشد

کار درمانی چقدر باید طول بکشد؟ یکی از سوالات رایج در مورد کار درمانی است. به طور کلی کار درمانی از جمله مهم ترین رشته های توانبخشی بوده که برای مشکلات جسمی و ذهنی در طیف گسترده ای استفاده می شود. 1403/07/30 | 10:20
دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

به طور کلی می توان گفت کودکان می توانند بنا به دلایل مختلفی نیاز به گفتار درمانی داشته باشند. از این رو مدت زمان دوره های درمانی نیز می تواند برای هر یک از آن ها متفاوت باشد. 1403/07/25 | 11:20
برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

مواد غذایی مختلفی وجود دارند که باعث شده تا تارهای صوتی تا حد بسیار زیادی تقویت شوند. البته که در برخی مواقع مشکلات گفتاری وجود داشته و حل آن نیاز به خدمات گفتاردرمانی دارند. 1403/07/22 | 12:13
ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد؟ یکی از سوالات رایج والدین است. در واقع برای این که گفتار درمانگر متوجه شود که کودک شما به گفتار درمانی نیاز دارد یا خیر 1403/07/21 | 05:34
کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک بسیار موثر است. چرا که این روش درمانی متشکل از روش ها و تکنیک هایی بوده که به منظور تقویت مهارت های حرکتی کودک عمل می کند 1403/07/16 | 09:21

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود