نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان چیست ؟

نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان چیست ؟

به طور کلی نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان بسیار مهم بوده و نباید نسبت به آن بی توجه بود. به طور کلی گفتار درمانی یکی از مهم ترین شاخه های توانبخشی بوده که می تواند برای طیف گسترده ای از مشکلات گفتاری موثر واقع شود. بسیاری از افراد این روش درمانی را با صحبت و مشاوره اشتباه می گیرند. اما در واقع گفتار درمانی به مجموعه ای از روش ها و تکنیک هایی گفته می شود که می تواند به بهبود مشکلات گفتاری همانند لکنت زبان کمک کند. لازم به ذکر است که گفتار درمانی در منزل و در کلینیک قابل ارائه است که این شامل خدمات گفتاری درمانی برای لکنت در کودکان نیز می باشد و خانواده هم نقش مهمی را در این بین ایفا می کند. در ادامه به بررسی تاثیر خانواده در بهبود مشکلات گفتاری می پردازیم.

در واقع لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری رایج در میان کودکان و بزرگسالان بوده که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. و بهتر است این مشکل گفتاری در کودکی رفع شود. چرا که لکنت زبان در سنین پایین بهتر و سریع تر درمان شده و باعث شده تا افراد در بزرگسالی نیز دچار مشکلات ناشی از لکنت زبان نشوند.

اهمیت همکاری خانواده در گفتار درمان لکنت زبان

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان بسیار ویژه است. در برخی شرایط تنها مراجعه به جلسات گفتار درمانی کافی نبوده و لازم است تا خانواده نیز برای تسریع روند بهبود و نتیجه بهتر، با گفتار درمانگر همکاری کرده و خارج از فضای درمانی نیز به تمرین و تکرار با کودک خود بپردازند. همچنین فراهم کردن شرایط خاص و از طرفی انجام ندادن یکسری اقدامات نیز جز وظایف خانواده در روند گفتار درمانی لکنت زبان به حساب می آید که باید به آن توجه شود.

مطالب مفید : تمرینات گفتاری برای بهبود لکنت زبان در خانه

نقش خانواده در گفتار درمانی

از آنجایی که کودک بیشترین زمان خود را با والدین سپری می کند، لازم است تا خانواده خود را در درمان لکنت زبان دخیل دانسته و مراقبت رفتارهای مختلف خود با این کودکان باشند. همانطور که بهتر می دانید، کودک بیشترین تاثیر را از والدین خود دریافت می کند. به همین دلیل نیز خانواده در درمان و بهبود لکنت زبان نقش بسیار پر رنگی را ایفا می کند.

طرز صحبت کردن خانواده با بیمار لکنت زبان

در مورد نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان، لازم است بیان کنیم که طرز صحبت خانواده با فردی که لکنت زبان دارد، بسیار مهم است. به منظور بهبود شرایط بیمار و راحت صحبت کردن او لازم است تا به موارد زیر توجه کنید:

  • پیش از این که بیمار شروع به صحبت کردن کند، او را مضطرب و تحریک نکنید. همچنین سعی کنید یک شنونده بسیار عالی برای او باشید.
  • ایجاد یک فضای امن و آرام بسیار مهم است. این کار باعث شده تا بیمار احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته و وضعیت بهتری برای صحبت کردن داشته باشد.
  • به هیچ وجه گفتار کودکان دارای لکنت زبان را تمام نکرده و به او شتاب وارد نکنید.
  • تماس چشمی را فراموش نکنید و همیشه تماس چشمی خود را با کودک حفظ کنید. به عبارت دیگر لازم است تا تمام توجه خود را روی او متمرکز کنید.
  • از کودک نخواهید که لزوما بدون لکنت و مشکل صحبت کند. چرا که این کار شرایط حرف زدن را برای او سخت تر کرده و لکنت او را تشدید می کند.

نقش خانواده در انجام تمرینات گفتار درمانی لکنت زبان

به طور کلی گفتار درمانی متشکل از روش ها و تکنیک های مختلفی می شود. هر یک از این روش ها نیز به صورت اختصاصی برای هر یک از مشکلات گفتاری به کار می روند. برای گفتار درمانی لکنت زبان نیز تمریناتی وجود دارد که بخشی از آن ها توسط گفتاردرمانگر اجرا شده و برخی دیگر نیز باید در منزل توسط خانواده انجام شود. گفتار درمانگر به خانواده یاد می دهد که چطور تمرینات گفتار درمانی را در منزل با بیمار خود انجام دهند. به همین خاطر نیز گفته می شود که نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان بسیار ویژه است.

نقش خانواده در گفتار درمانی

جمع بندی

در این مطلب به بررسی نقش مهم والدین در گفتار درمانی لکنت زبان پرداختیم. لکنت زبان از جمله مشکلات گفتاری بوده که نیاز به همکاری والدین و گفتار درمانگر دارد.

آخرین مقالات
کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه می تواند برای کودکانی که دارای مشکلات و اختلالاتی هستند و ممکن است در سنجش مدرسه مردود شوند، بسیار مهم است. 1403/06/24 | 11:42
متخصص گفتار درمانی بزرگسالان در تهران

متخصص گفتار درمانی بزرگسالان در تهران

متخصص گفتار درمانی بزرگسالان در تهران  دارای تخصص و تجربه بالایی در حوزه توانبخشی و گفتاردرمانی بوده و می ‌تواند به بهبود اختلالات گفتاری رایج در میان بزرگسالان کمک بسزایی کند. 1403/06/20 | 10:06
مقاومت و عدم انجام تکالیف در دوران دبستان

مقاومت و عدم انجام تکالیف در دوران دبستان

مقاومت و عدم انجام تکالیف در دوران دبستان از جمله مشکلات و چالش هایی است که ممکن است برخی والدین با فرزند خود داشته باشند. 1403/06/18 | 11:49
کاردرمانی برای کودکان با مشکلات یادگیری

کاردرمانی برای کودکان با مشکلات یادگیری

کاردرمانی برای کودکان با مشکلات یادگیری متشکل از روش ها و تمرینات مختلفی بوده که می تواند تا حد بسیار زیادی در بهبود این اختلال در کودکان موثر باشد. 1403/06/09 | 04:42
اختلالات وضوح صدا در کودکان + درمان با گفتار درمانی

اختلالات وضوح صدا در کودکان + درمان با گفتار درمانی

اختلالات وضوح صدا در کودکان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عدم وضوح صدا در کودکان ممکن است تا یک بازه سنی طبیعی باشد. 1403/06/07 | 02:06
نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان چیست ؟

نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان چیست ؟

به طور کلی نقش خانواده در گفتار درمانی لکنت زبان بسیار مهم بوده و نباید نسبت به آن بی توجه بود. به طور کلی گفتار درمانی یکی از مهم ترین شاخه های توانبخشی بوده که می تواند برای طیف گسترده ای از مشکلات گفتاری موثر واقع شود 1403/06/07 | 01:56

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود