علائم سکته مغزی خاموش چیست؟

علائم سکته مغزی خاموش چیست؟

به طور کلی اطلاع از علائم سکته مغزی خاموش می تواند برای افراد بسیار ضروری باشد. لازم است بدانید که این نوع سکته مغزی از نظر علائم هیچ شباهتی با سکته مغزی معمولی ندارد. این عارضه در حالتی که خونرسانی به قسمت هایی از مغز کم شده و یا به طور کلی قطع شود، اتفاق می افتد. لازم است بدانید که انسداد و عدم خونرسانی به بخش هایی از مغز در اکثر اوقات بنا به دلایلی اعم از فشار خون بالا رخ می دهد. در حقیقت این مشکل فاقد هرگونه نشانه ظاهری است اما باعث شده تا مشکلات متعددی همانند  عدم تمرکز و تضعیف شدن حافظه، محدودیت ‌های حرکتی و ایجاد تغییر در خلق و خو افراد رخ دهد. سوالی که در این رابطه پیش می آید این است آیا ممکن است دچار سکته مغزی خاموش شده و متوجه نشویم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نشانه‌ های سکته مغزی در اکثر اوقات قابل تشخیص نیستند.

در واقع  به ‌خاطر همین عدم تشخیص سکته باعث شده تا این عارضه بسیار سخت بوده و مشکلات متعددی را برای افراد به وجود بیاورد. مراجعه در زمان درست به پزشک مغز و اعصاب می ‌تواند راهی مناسب برای تشخیص علائم و ایجاد سکته مغزی خاموش باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به ‌طور کامل در مورد این عارضه و علائم آن توضیحاتی را بیان کنیم.

سکته مغزی خاموش چیست؟

سکته مغزی خاموش در واقع نوعی وضعیت مغزی بوده که باعث شده تا به قسمتی از مغز خون کافی نرسد و در نهایت به آن قسمت‌ ها آسیب‌ هایی وارد شود. همان‌ طورکه در بخش اول نیز گفته شد، علائم قابل تشخیصی برای این عارضه وجود ندارد. سکته مغزی از نوع خاموش به‌ خاطر نداشتن نشانه‌ های ظاهری تشخیص داده نشده و معمولاً در آزمایش‌ ها و روش‌ هایی همانند MRI یا سی ‌تی ‌اسکن قابل تشخیص خواهد بود. این عارضه می ‌تواند به‌ علت تنگ شدن عروق و فشار خون بالا باشد. به ‌طور کلی این مشکل دلایل متعددی دارد  و می ‌تواند در صورت عدم تشخیص به‌ موقع بسیار خطر آفرین باشد و می ‌تواند مشکلاتی همانند اختلال در تکلم، اختلال در بینایی، بی ‌حسی را برای افراد به وجود آورد. تمامی این مشکلات نیز می‌ تواند به ‌صورت کوتاه‌ مدت در افراد مشاهده شود.

بررسی علائم سکته مغزی خاموش

باید گفت که هیچ ‌گونه علائم مشخصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. در نتیجه نمی ‌توانیم اطلاعات دقیقی را در این زمینه ارائه دهیم. سکته مغزی خاموش علائم ندارد. درست همانند سکته‌ های مغزی دیگر همانند ایسکمیک این نوع سکته زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به مغز اتفاق نیفتد اما این عارضه به ‌راحتی قابل تشخیص نیست.چرا که این عارضه باعث شده تا خون ‌رسانی به قسمت کوچکی از مغز نرسیده و هیچ‌ گونه تغییری در بدن افراد ایجاد نکند و بنابراین ممکن است بسیاری از افراد متوجه این سکته در بدن خود نشوند. به ‌طور معمول مهم‌ ترین گزینه برای تشخیص سکته مغزی خاموش استفاده از روش‌ های تصویربرداری مانند سی ‌تی ‌اسکن و یا MRI است که باید تحت نظر پزشک انجام شود.

سکته مغزی خاموش

چطور متوجه سکته مغزی خاموش شویم؟

با وجود این ‌که بارها تأکید کردیم که علائم مشخصی برای سکته مغزی خاموش وجود ندارد، اما این موضوع به این معنا نیست که این مشکل بدون عارضه اتفاق می ‌افتد. نشانه‌ های سکته مغزی از نوع خاموش در صورتی ‌که چندین ‌بار تکرار شوند، با علائم  ظاهری نیز بروز خواهند کرد. برخی از علائم بسیار واضح بوده و  برخی از آن‌ ها نیز بسیار جزئی هستند. با توجه به موارد زیر می‌توانید متوجه سکته مغزی خاموش شوید:

ضایعات سفید رنگ در سی ‌تی ‌اسکن مغز

مهم‌ ترین گزینه برای تشخیص این عارضه مشاهده ضایعات سفید رنگ در اسکن مغزی است. وجود یکسری بافت‌های زخمی در اسکن مغز نشان ‌دهنده‌ رگ‌های خون ‌ریزی شده بوده که دیگر نشانه‌ ای از این عارضه می ‌باشد.

عدم توانایی

از دست دادن توانایی حرکتی عضلات به‌ صورت موقت از دیگر نشانه‌ های این نوع سکته مغزی است. البته که این مشکل در افراد سالمند نیز وجود دارد و این باعث شده تا اکثر افراد متوجه سکته مغزی خاموش نشوند. احساس بی‌ حسی و یا گزگز در یک طرف بدن نیز می‌ تواند نشانه‌ ای از این عارضه باشد.

مشکلات گفتاری

مشکلاتی در تکلم نیز از دیگر نشانه‌ های این نوع سکته می ‌باشد. مشکل گفتاری این طرح به ‌صورت موقت و یا جزئی بوده و یا برای مدت زمان زیادی در افراد وجود داشته باشد که می‌ توان با خدمات گفتاردرمانی در منزل و یا کلینیک آن را رفع کرد.

از دست دادن بینایی یا تاری دید

سکته مغزی خاموش می ‌تواند روی بینایی نیز تأثیر زیادی داشته باشد. در واقع یکی از نشانه‌ های این عارضه کاهش قدرت بینایی و تاری دید است.

مشکل در تعادل

برخی از افرادی که دچار سکته مغزی خاموش می ‌شوند، دچار عدم تعادل شده و با مشکلاتی مانند سرگیجه، سردردهای شدید و لرزش بدن مواجه می ‌شوند.

تکرر ادرار مشکل در کنترل ادرار

در واقع به‌ علت ضعفی که در بعضی از اندام‌ ها به وجود می ‌آید، باعث شده تا افراد در کنترل ادرار مشکل داشته و با مشکل بی‌اختیاری ادرار و حتی مدفوع نیز مواجه شوند.

 از دیگر عوامل علائم سکته مغزی خاموش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات خلق‌ و خو
  • کاهش توانایی فکری
  • کاهش ظرفیت، توان و قدرت مغز
  • غش کردن
  • سر درد مداوم

آیا سکته مغزی باعث مرگ می ‌شود؟

با وجود این‌ که افراد پس ‌از ۲ الی ۳ بار سکته مغزی متوجه آن نمی ‌شوند، اما در صورتی ‌که این سکته چندین ‌بار تکرار شود، احتمال خطر مرگ را تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد داد. به‌ خصوص در زمانی ‌که این مشکل باعث زوال عقل و افزایش ریسک سکته مغزی کامل شود.

سکته مغزی خاموش

جمع ‌بندی

در این مطلب به بررسی علائم سکته مغزی خاموش پرداختیم. به‌ طور کلی این عارضه هیچ‌ گونه علائم قابل تشخیصی نداشته و معمولاً پس‌از چندین ‌بار تکرار روی بدن افراد بالغ با نشانه‌ هایی همراه است. از سوی ‌دیگر نیز سکته مغزی خاموش شباهتی به سکته مغزی کامل ندارد. شما می ‌توانید برای بهبود عوارض ناشی از این مشکل از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی کلینیک نسیم در تهران استفاده کنید.

نشانه ها : سکته مغزی خاموش
آخرین مقالات
کار درمانی چقدر باید طول بکشد

کار درمانی چقدر باید طول بکشد

کار درمانی چقدر باید طول بکشد؟ یکی از سوالات رایج در مورد کار درمانی است. به طور کلی کار درمانی از جمله مهم ترین رشته های توانبخشی بوده که برای مشکلات جسمی و ذهنی در طیف گسترده ای استفاده می شود. 1403/07/30 | 10:20
دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

به طور کلی می توان گفت کودکان می توانند بنا به دلایل مختلفی نیاز به گفتار درمانی داشته باشند. از این رو مدت زمان دوره های درمانی نیز می تواند برای هر یک از آن ها متفاوت باشد. 1403/07/25 | 11:20
برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

مواد غذایی مختلفی وجود دارند که باعث شده تا تارهای صوتی تا حد بسیار زیادی تقویت شوند. البته که در برخی مواقع مشکلات گفتاری وجود داشته و حل آن نیاز به خدمات گفتاردرمانی دارند. 1403/07/22 | 12:13
ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد؟ یکی از سوالات رایج والدین است. در واقع برای این که گفتار درمانگر متوجه شود که کودک شما به گفتار درمانی نیاز دارد یا خیر 1403/07/21 | 05:34
کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک بسیار موثر است. چرا که این روش درمانی متشکل از روش ها و تکنیک هایی بوده که به منظور تقویت مهارت های حرکتی کودک عمل می کند 1403/07/16 | 09:21
کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کار درمانی برای چهار دست پا راه رفتن کودک بسیار مهم بوده و برای برخی از کودکانی که در این زمینه دچار تاخیر هستند، بسیار مناسب است 1403/07/12 | 02:09

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود