گفتار درمانی برای افراد مبتلا به آفازی

گفتار درمانی برای افراد مبتلا به آفازی

گفتار درمانی برای افراد مبتلا به آفازی می تواند یکی از بهترین روش های درمانی برای این بیماری باشد. اختلال آفازی که به عنوان گفتار پریشی نیز گفته می شود، در واقع نوعی از اختلال ارتباطی بوده که بنا به دلایل مختلفی همانند وجود آسیب در بخشی از مغز و یا چند بخش از آن به وجود می آید. به بیان دیگر زمانی که بخشی از مغز که وظیفه کنترل تکلم را دارد دچار آسیب می شود، بیماری آفازی به وجود می آید. این مشکل به صورت مستقیم در حرف زدن، خواندن و نوشتن تاثیر دارد. زیرا افراد مبتلا به این بیماری در درک صحبت دیگران و در حرف زدن مشکلات جدی را تجربه می کنند.

این مشکل ممکن از پس از عارضه هایی همانند سکته مغزی یا ضربه مغزی بروز دهد. اما ممکن است در شرایطی نظیر میگرن یا تومور مغزی نیز برای افراد اتفاق بیفتد. لازم به ذکر است که با توجه به ناحیه آسیب دیده مغز مشکل آفازی دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک دارای علائم مختص به خود هستند. همچنین شدت بیماری آفازی نیز به عواملی همانند میزان آسیب به مغز و نوع مشکل بستگی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد تاثیر گفتار درمانی در بهبود این بیماری توضیحاتی را بیان کنیم.

بررسی علائم آفازی

پیش از این که در مورد گفتار درمانی برای افراد مبتلا به آفازی صحبت کنیم. لازم است تا در ابتدا با علائم این بیماری آشنا شوید. همانطور که گفتیم میزان شدت و علائم آفازی به بخش آسیب دیده مغز بستگی دارد. اما رایج ترین نشانه های این بیماری عبارتند از:

  • عدم توانایی در تلفظ کلمات به صورت روان و واضح
  • عدم توانایی در درک زبان
  • نداشتن توانایی برای ساختن جملات و چیدن کلمات در کنار یکدیگر
  • عدم توانایی لازم برای خواندن و نوشتن
  • ناتوانی برای رعایت اصول و قواعد دستوری
  • عدم توانایی برای نام بردن اشیا و افراد
  • عدم توانایی برای صحبت کردن در جمع

موارد بالا از جمله شایع ترین نشانه های بیماری آفازی است. شاید روش های مختلفی برای درمان و بهبودی این بیماری وجود داشته باشد. اما گفتار درمانی یکی از بهترین و موثر ترین روش های ممکن بوده که می تواند بهترین نقش را در بهبود بیماران آفازی داشته باشد.

علل بیماری آفازی چیست؟

در ابتدای مطلب در خصوص گفتار درمانی برای افراد مبتلا به آفازی گفته شد زمانی که یک قسمت یا چند قسمت از مغز که وظیفه کنترل تکلم را دارند، دچار آسیب شود، بیماری گفتار پریشی یا همان آفازی به وجود می آید. اما اگر بخواهیم به صورت کلی دلایل این بیماری را بیان کنیم، می توان گفت که علل اصلی ایجاد آفازی در افراد عبارتند از:

  • ضربه دیدن شدید سر در تصادف یا ورزش
  • تومور مغزی
  • سکته مغزی
  • زوال عقل و آلزایمر
  • التهاب مغز ناشی از بیماری های مغزی

درمان آفازی با گفتار درمانی

به طور کلی می توان گفت که گفتار درمانی برای افراد مبتلا به آفازی می تواند تنها راه برای کمک و توانبخشی افراد مبتلا به این بیماری باشد. گفتار درمانی برای درمان اختلال گفتار پریشی دارای هدف های متعددی است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود مهارت های زبانی با گفتار درمانی

در واقع گفتار درمانی با ارائه روش ها و تمرین های مختلف به افراد کمک کرده تا توانایی اولیه خود را برای حرف زدن و نوشتن کسب کنند.

گسترش راهبردهای جبرانی برای برقراری ارتباط

آفازی باعث شده تا افراد برای برقراری ارتباط، خواندن و نوشتن دچار چالش ها و محدودیت های زیادی شوند. در شرایطی که بازیابی توانایی های قبلی سخت باشد، لازم است تا روش های جایگزینی برای آن پیدا کرد که این مورد یکی از مهم ترین اهداف گفتار درمانی برای آفازی است. این روش درمانی با استفاده از تصاویر و حرکات خاصی به برقراری ارتباط موثر بیماران کمک بسزایی می کند.

تقویت مهارت های شناختی

در گفتار درمانی تمرین هایی جهت تقویت حافظه و مهارت حل مساله وجود دارد که در بهبود آفازی بسیار موثر است.

افزایش اعتماد به نفس و توانمند سازی

گفتار درمانی باعث شده تا افراد بتوانند حضور پر رنگی در جامعه داشته و با اعتماد به نفس کاملی برای انجام کارهای مختلف حاضر شوند.

جمع بندی

آفازی که به آن گفتار پریشی نیز گفته می شود نوعی اختلال گفتاری بوده که بر اثر آسیب به مغز در مواقعی همانند تومور مغزی، سکته مغزی، ضربه سر و.... رخ می دهد. این بیماری مشکلات ارتباطی زیادی را برای افراد به همراه داشته اما با گفتار درمانی می توان این مشکلات را تا حدودی رفع کرد.

نشانه ها :
آخرین مقالات
دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

دوره گفتار درمانی کودکان چقدر است ؟

به طور کلی می توان گفت کودکان می توانند بنا به دلایل مختلفی نیاز به گفتار درمانی داشته باشند. از این رو مدت زمان دوره های درمانی نیز می تواند برای هر یک از آن ها متفاوت باشد. 1403/07/25 | 11:20
برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

برای تقویت تارهای صوتی چی بخوریم

مواد غذایی مختلفی وجود دارند که باعث شده تا تارهای صوتی تا حد بسیار زیادی تقویت شوند. البته که در برخی مواقع مشکلات گفتاری وجود داشته و حل آن نیاز به خدمات گفتاردرمانی دارند. 1403/07/22 | 12:13
ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد ؟

ارزیابی گفتار کودکان چقدر طول میکشد؟ یکی از سوالات رایج والدین است. در واقع برای این که گفتار درمانگر متوجه شود که کودک شما به گفتار درمانی نیاز دارد یا خیر 1403/07/21 | 05:34
کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک

کاردرمانی برای ایستادن کودک بسیار موثر است. چرا که این روش درمانی متشکل از روش ها و تکنیک هایی بوده که به منظور تقویت مهارت های حرکتی کودک عمل می کند 1403/07/16 | 09:21
کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کار درمانی برای چهار دست و پا راه رفتن کودک

کار درمانی برای چهار دست پا راه رفتن کودک بسیار مهم بوده و برای برخی از کودکانی که در این زمینه دچار تاخیر هستند، بسیار مناسب است 1403/07/12 | 02:09
کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه

کاردرمانی در سنجش پیش از مدرسه می تواند برای کودکانی که دارای مشکلات و اختلالاتی هستند و ممکن است در سنجش مدرسه مردود شوند، بسیار مهم است. 1403/06/24 | 11:42

ارسال نظر

طراحی سایت توسط دودکو طراحی سایت دود